پس از تاخير يك ماهه بخاطر بيماري و مشكلاتي كه همه مي دانيد و عذرخواهي از همه دوستان و همكاراني كه در اين مدت لطف كردند و با كامنت هاي خود بنده را شرمنده كردند پست جديد را به نحوه رفتار معلمان، دانش آموزان و مسئولين درباره احترام به مقام معلم اختصاص مي دهم. بعضي ها پشت تريبون كه مي روند شعارهاي زيادي درباره معلم و احترام به او سر مي دهند اما به عمل كه مي رسند رفتارها عوض مي شود. شعارها يادشان مي رود. در همين مدت كوتاه پس از بازشستگي فهميدم بيشتر حرف هايشان عوام فريبي است. اين نوع رفتارها باعث مي شود احترام و جايگاه معلم در جامعه پايين بيايد. با ورود تكنولوژي به مدارس بعضي از اتفاقات داخل كلاس ها ضبط شده و توسط معلم هاي بي تجربه يا دانش آموزان به بيرون و شبكه هاي اجتماعي درز پيدا كرده است. چه معلوم كه الان برخي دانش آموزان فيلم هاي بنده و شما را داشته باشند! ضمن اين كه در كلاس هاي شلوغ همكاران بايد به برخي حرف ها و اعمال خود توجه بيشتري داشته باشند اما اين نكته نبايد باعث شود مديريت كلاس و مدرسه را رها كنند. در جلسه اي يكي از والدين كه مسئول اولياء مربيان مدرسه بود گفت كه هر چيزي سر كلاس بگوييد و هر عملي انجام بدهيد بچه ها اطلاع مي دهند و برخي معلمان بد زبان هستند و... من گفتم همه حرف شما را قبول ندارم. شما بايد ببيني بچه چه حركتي را جلوي چشم دهها نفرانجام داده است كه فلان معلم ما كه اتفاقا مرد خوبي است را ناراحت كرده و فلان حركت را انجام داده است... خوشش نيامد. گذشت تا آخر سال پسر همين آقا كه ادعاي درسخوان بودن و نمايندگي دانش آموزان را داشت سر كوچه مدرسه به اتفاق تعدادي ديگر پشت سر بنده هو كشيدند و به اصطلاح مسخره كردند! شب كه به او زنگ زدم فرمودند: نه! اين غيرممكنه. پسر من اين كاره نيست! گفتم چرا هست. خودش براي من نوشته است. - عين دستخط دانش آموز - گفت پس يه كاري كرده ايد كه بچه ها شما را مسخره كرده اند!!! جالب بود برايم. گفتم شما جاي بنده بوديد چه عكس العملي نشان مي داديد؟ بادي در غبغب انداخت و گفت عمرا كسي پشت سر من اين حركت را انجام بدهد! گفتم اگر انجام دادند؟ جواب نداد. من هم تلفن را قطع كردم!... بنده حرفم اين است معلم نمونه اي كه يك سال در كلاس زحمت كشيده است جوابش در آخر سال امثال اين حركت هاي غير ارزشي است؟! پس ايشان احترام يك طرفه اي را از ما معلمان مي خواهند كه البته حقير در آموزش و پرورش فعلي هيچ وقت آن را رعايت نكردم. اما بحث اصلي مربوط به دو فيلم زير است. در فيلم اول معلم در برابر رفتار زننده دانش آموزان كاملا منفعل است. رفتار بچه ها در ابتدا دوستانه به نظر مي رسد ولي بعد واقعا تحقيرآميز مي شود. من كار ندارم اين آقا معلم چه ارتباطي با دانش آموزانش دارد اما بايد واكنش مناسبي نشان مي داد. اين كه آدم را مثل بابانوئل كنند و بشدت بخندند و بعد فيلم را رسانه اي كنند از آن رفتارهايي است كه شان معلم را پايين مي آورد. در فيلم دوم اما يك رفتار افراطي را از جانب معلم شاهديم. يعني معلم در اينجا مانند مورد اول سورپرايز مي شود ولي واكنش او از ابتدا متفاوت، خشن و نامناسب است. اين دو رفتار حكم افراط و تفريط را دارد. حال دوستان مي توانيد نظرات خود را بنويسيد كه اگر جاي آنها يا حتي بچه ها بوديد چكار مي كرديد. اگر خاطره يا واكنش مناسبي در اين نوع مواقع داشته ايد بنويسيد تا بقيه همكاران بويژه معلم هاي جوان تر با مطالعه آنها به تجربياتشان بيفزايند. لازم به ذكر است كه در پست 1505 دنياي حرفه و فن با عنوان پرسش معلم يا تحقير دانش آموز نيز به اين مهم پرداخته ام كه با استقبال همكاران روبرو شد. براي دريافت فيلم ها روي لينك هاي زير كليك نماييد و از قسمت دريافت فايل ابتدا فيلم را دانلود و سپس تماشا نماييد. همچنين عكس هاي اين دو فيلم نيز ضميمه است.:
@ عكس هاي فيلم اول
@ عكس هاي فيلم دوم
برچسبها: معلم, دانش آموز, محسن سالاری, کار و فناوری
@ لینک محسن سالاری یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲
|


